Евразийский
научный
журнал

Автомобилларда ишлатиладиган деталларни полимер материаллардан босим остида қуйиб тайёрлаш

Поделитесь статьей с друзьями:
Автор(ы): Тўраев Шоядбек Ахмаджонович
Рубрика: Технические науки
Журнал: «Евразийский Научный Журнал №6 2018»  (июнь, 2018)
Количество просмотров статьи: 1257
Показать PDF версию Автомобилларда ишлатиладиган деталларни полимер материаллардан босим остида қуйиб тайёрлаш

Тураев Ш.А.

Мацолада махаллий полимер материалардан автомобиль деталларини босим остида тайёрлаш режимларини урганиш усули баён цилинган.

Калит сузлар: полимер материал, материал исрофи, босим остида цуйиш, прессформа, цуйиш машинаси, полимер композицияси

В статье освящен метод изучения режимов изготовления автомобильных деталей под давлением.

Ключевые слова: полимерный материал, расход материала, литье под давлением, прессформа, литейная машина, полимерная композиция.

In article the method of studying of modes of manufacturing of automobile details under pressure is consecrated.

Keywords: a polymeric material, the material expense, moulding under pressure, the press form, the foundry car, a polymeric composition.

-Ишнинг максади махаллий полимер материалардан автомобиль деталларини босим остида тайёрлаш режимларини урганиш.

Полимер материаллар киздириш ва босим таъсирида пластик деформацияланиб, маълум шакл олиш ва бу шаклда тургун сакланиб туриши мумкун. Пластиклиги, яъни керакли шаклллар олиши ва уни саклаб колиши полимернинг узига хос хусусиятидир. Уларни ишлатиш иктисодий жихатдан хам фойдалидир, чунки метериалларга килинадиган характерлар, деталлар тайёрлашнинг мехнат сарфи камаяди, деталлар анча енгиллашади, капитал маблаг сарфи ва эксплуатацион сарфлар камаяди ва хоказо.

Маълумки [1-2], полимер материалдан буюмлар тайёрлашда материал исрофи 5- 10%дан ошмайди ва металлдан тайёрлашда эса 60-70% булади. Полимер материалдан олинган махсулотлар металдан тайёрланганга нисбатан ишкаланиши кам булади ва осонлашади. Таннархи хам металлникидан икки-уч марта арзон тушади.

Полимер материаллардан деталларни босим остида куйиш ускунасининг схемаси

1- расмда келтирилган. Босим остида куйиш машинаси шток 1, -поршень 2, цлиндр 3, сопло 4 ва прессформа 5 дан иборат.

Қуйиш машинасининг солиш бункерига (1) 600-650 г полимер композицияси солинади. Полимер композицияси куйиш машинасининг материал цилиндрига (3) берилади ва унда 30-40 минут давомида 240-2700 С хароратгача киздирилади. 2400 С хароратгача киздирилган деталь (4) дастлаб 80-1000С гача киздирилган шакл берувчи тахтакач (5) га урнатилади.

Қуйиш машинасининг поршени (7) унгдан чапга харакатланганда, суюлган полимер композиция (6) цилиндрдан сикиб учи чикарилади ва у шакллантириш сирти билан ейилган деталь сирти оарсидаги тиркишни тулатилади. Шунга суюк композициянинг харорати унинг суюлиш хароратидан 200 С юкори, куйманинг солиштирма босими 30-35 МПа, босим остида туриш вакти 20 соат булиши керак. Шундан кейин босим пасайтирилади прессформа ажратилади. Ундан тикланган деталь чикариб олинади, чоклар тозаланади, материалнинг окиб колган ортикча булаклари олиб ташланади, деталга мойда 120°-130° С хароратда, 1,5-2 соат давомида термикишлов берилади. Сунг детал мой билан бирга 1110С гача совитилади ва очикда уй хароратигача совитилади. Полимерлар босим остида куйганда унинг улчамларини 24 соат кейин текшириш керак.

Деталларни босим остида куйиш усулида иш унуми юкори булади, деталларга кушимча ишлов бермасдан топширикда курсатилган улчамларни хосил килиш мумкин.

Хар бир деталь учун алохида прессформа тайёрлаш зарурлиги ва полимер катлам деталь сиртига нисбатан суст ёпишиши бу усулнинг камчилигидир.

Полимер материаллардан босим остида автомобил деталларини тайёрлашда босим кучини ушлаб туриш вакти ва колипни киздириш харорати катта ахамиятга эга. Биз томондан утказиган бундай тажриба натижалари 2-3 расмларда келтирилган. Тажрибаларда хар хил ва турдаги, турли хоссаларга эга булган полимерлар ишлатилди.

2- расмда полимер материалларнинг босм билан куйишда юкланишнинг ушлаб туриш вактига богликлиги курсатилган. Графикни тахлил килиш шуни курсатмокдаки, ушлаб туриш вакти ортиши билан босим кучи ортади. Лекин унинг микдори 15-20 секундан ошгандан сунг юкланишнинг киймати камайиб кетади.

Юкланишнинг энг юкори киймати полиамидда кузатилса, энг кам микдори эса полиэтиленда кузатилди. Бу материалларнинг физик -механик хоссалари ва уларнинг структуравий тузилишига богликдир. Бу ндан хулоса шуки, полимер материаллари орасида полиэтиленнинг босим остида колипга куйилиши бошка полимерларга нисбатан яхши экан, унинг учун катта куч зарурати йук

2- расм. Полимер материалларнинг босм билан куйишда юкланишнинг ушлаб туриш вактига богликли ги. 1- полиамид, 2- полипропилен, 3- полиэтилен.

Қолип хароратини пасайиши эса полмер материаллар унга куйилаётган давирда куйиклашади, натижада колип бушлиги яхши тулмайди ва куйма сифати яхши булмайди. Тажрибада курилган полимерлар орасида бу борада энг яхшинатижа полиэтиленда кайд этилди.

Хулоса: Деталларни босим остида куйиш усулида тайёрлашда юкланишнинг энг юкори киймати полиамидда кузатилса, энг кам микдори эса полиэтиленда кузатилди. Полимер материаллари орасида полиэтиленнинг босим остида колипга куйилиши бошкаларга нисбатан яхши экан, унинг учун катта кучнинг зарурати йук.

Яъни, колип хароратининг ортиб боришида полимер материаллар колипга суюк холда яхши куйилади,колип хароратини пасайиши эса полмер материаллар унга куйилаётган давирда куйиклашади, натижада колип бушлиги яхши тулмайди ва куйма сифати яхши булмайди. Полимерлар орасида бу борада энг яхшинатижани полиэтилен курсатди.